Handledarutbildning

Delbetala körkortet via Resurs Bank -enkel ansökan

För att få övningsköra privat/hemma måste eleven samt handledaren gå en handledarkurs, dock behöver man inte gå tillsammans men båda ska ha deltagit på en kurs. Den som övningskör privat måste ha en godkänd handledare. Det är du som handledare som räknas som förare vid övningskörningen. Du har ansvar för att eleven uppfyller kraven för övningskörning. Du måste ansöka och bli godkänd för varje elev som du vill handleda vid privat övningskörning. Ansökan sker hos Transportstyrelsen, 0771-81 81 81 alternativt www.transportstyrelsen.se. Blanketten heter: Ansökan Handledarskap ansök.

Handledarkursen tar drygt 3 timmar, exklusive raster. Under rasten bjuder vi på fika.

Krav för att bli handledare
Utöver att ha gått handledarutbildning så måste du ha:
• fyllt 24 år.
• haft körkort i minst 5 år.
• körkort utfärdat i EES-land.
• kompetens att köra det aktuella fordonet.

För att få övningsköra krävs att eleven har ett giltigt körkortstillstånd och att handledaren fått ett handledarbevis från Transportstyrelsen. Eleven behöver ha fyllt 15 år och 9 månader för att deltagandet ska vara giltigt.
När du gått handledarutbildningen, så ser vi på Yvonnes trafikskola till att du registreras hos Transportstyrelsen.
Giltighetstid för handledarkurs:
Handledarutbildningen gäller i fem år från dagen den genomfördes.

Anmäl dig till handledarutbildning här. Fyll i uppgifter för alla deltagare nedan. En textruta per deltagare. Använd rutan  längst ner för kommentarer eller frågor. Mer info kommer i bokningsbekräftelsen. Om inte bokningsbekräftelsen når dig, se under skräppost, annars hör av dig till oss.

Meddelande till dig som gjort anmälan till Handledarutbildning via vår hemsida:

Vi skickar alltid ut information inför utbildningen till angiven mailadress. Tyvärr tenderar informationen att ibland sorteras till skräppost.

Om INTE bekräftelsen nått fram, RING för att få upplysningar kring kurstillfället.

OBS! Detta formulär är en anmälan till kursen och utebliven närvaro debiteras. Det är ditt eget ansvar att se till att samtliga angivna uppgifter stämmer.

Handledarutbildning

Verifiera